Activeren

Gisteren sprak ik een ondernemer over sponsoring. Helaas hoorde ik voor de zoveelste keer; “Ach wij doen het niet meer, het levert toch niets op!” Eigenlijk wilde ik hem door elkaar schudden en wakker maken! “Je was hoofdsponsor en het heeft je niets opgeleverd?” Dat is jouw fout, niet die van de vereniging! Je hebt het contract afgesloten, je bedrijfsnaam op het shirt laten zetten, enkele reclameborden opgehangen bij de vereniging en verwachtte dat de klanten binnen kwamen stromen? Maar zo werkt het spel niet.

In Amerika zeggen ze niet voor niets; ‘Sponsoring is buying the right to spend more money”. Oftewel, als ondernemer koop jij je in bij de club om vervolgens gebruik te maken van haar leden, bezoekers en andere marktgegevens. Het is dan zaak om als sponsor in actie te komen en een goed activatieplan te zetten op de sponsoring. Hoe ga jij mensen overtuigen?

Uit een onderzoek van Vostradamus (Marktonderzoek bureau) is gebleken dat een zeer kleine groep klant wil worden bij een sponsor, omdat zij haar club of vereniging sponsort. Het grootste gedeelte van de mensen vindt dit geen reden om klant te worden bij de sponsor. Onderzoekt liegt niet, dus de illusie dat je door een reclamebord klanten krijgt kan overboord.

Waarom kiezen al die multinationals dan vaak voor sponsoring? Ze moeten hier toch rendement op hebben. Er zitten immers “knappe koppen” in de marketingteams en die maken echt niet voor niets de keuze.

De multinationals begrijpen als geen ander dat sponsoring de deuren open zet. Energiedirect  verkoopt echt niet alle PSV-fans stroom en gas nadat ze hoofdsponsor werden van PSV. Door relevante acties te houden lukt het wel om veel PSV fans te overtuigen. Zo ontvang je een gratis PSV shirt na het worden van klant bij Energiedirect. Werkt dit? Jazeker.

Hoe doe je dit dan bij de plaatselijke vereniging?

  1. Creëer budget.
    Budgeteer voor activatie in ieder geval hetzelfde als je sponsorbedrag. Zorg dat je acties, evenementen en andere zaken kan organiseren voor de leden, bezoekers en fans van de onderneming.
  1. Gebruik de binding van de leden en bezoekers.
    Zorg dat klant worden bij jouw onderneming van waarde is voor de leden en bezoekers. Wat krijgen zij extra doordat jij en de leden een connectie hebben met jouw sponsoring? Wat levert kopen bij jou op voor de vereniging?
  2. Word uniek!
    Vind een thema van je sponsoring en maak bijvoorbeeld door dat thema een ambitie van de vereniging voor elkaar. Wil bijv. de vereniging het meubilair in de kantine vernieuwen? Hoe kan jij hier als sponsor aan bijdragen en hoe kunnen de leden daarmee helpen door bij jou te kopen?

Het is dus niet gemakkelijk om sponsoring een succes te maken. Lukt dit je? Dan gaan er vele deuren open en heb je een geniale manier te pakken om je bedrijf te presenteren en hier tegelijk rendement door op te krijgen. Daarom stappen de multinationals 1 voor 1 de sponsorwereld in. Het brengt ze rendement.

Hiervoor hebben ze vaak wel een hele goede marketeer voor in dienst. Maar wat je niet in dienst hebt kan ingekocht worden. Wij helpen jullie/u graag……….

© Copyright 2016 Sporting Events | Ontwerp en ontwikkeling  Junto Media